Děti a GAPS

Většina dětí má nějaké oblíbené a neoblíbené potraviny a donutit je jíst něco zdravého je kolikrát pěkný boj. U GAPS dětí to bývá ještě těžší, neboť se většinou jedná o děti s určitou poruchou chování, které jakákoliv změna vyvede z rovnováhy. Určitě není dobré nic lámat přes koleno. Raději než nasadit hned úvodní dietu je lepší začít pozvolna, a postupně je na změnu připravit.

Ze začátku doporučuji vyloučit ze stravy mléčné výrobky a následně lepek. Na trhu je spousta přirozeně bezlepkových a bezkaseinových potravin a lze snadno najít ekvivalent k tomu, co již dítě jí. Je možné, že se po vyloučení lepku dostaví menší krize. V tom případě zůstaňte v této fázi, dokud se dítě nesrovná. Postupně zkoušejte podávat různá GAPS jídla a zkoušejte, co dítěti chutná. Jako další krok je dobré začít pomalu představovat fermentované potraviny, jako je kysané zelí, kefír, domácí jogurt apod. V této fázi se mohou z těla začít uvolňovat špatné bakterie, což může vyvolat různé nepříjemné pocity jako je např. bolest hlavy, nechutenství, průjem, zácpa, teplota apod. Pokud se tyto reakce dostaví, dávejte dítěti jen malé množství fermentovaných potravin a čekejte, až příznaky odezní. Pak zkuste množství o trochu navýšit a opět čekejte, dokud nebude připravené jít dál. Pokud bude fermentované potraviny tolerovat (nemusí všechny, většina GAPS pacientů toleruje např. dobře kvašenou zeleninu, ale nedělají jim dobře mléčné výrobky – a naopak) můžete přejít na plnou dietu, kde už nebudete podávat žádné obiloviny nebo rafinované cukry. Tato fáze může být také problematická, neboť bakterie, které se živí špatnou střevní flórou jsou usazené i v ústech a budou mozku dodávat signály, že jim něco chybí.

Nyní již můžete zkusit úvodní dietu, která by měla GAPS dítěti nejvíce pomoci. Celé toto najetí na GAPS se může vejít do tří měsíců. U někoho může trvat déle, u někoho může být kratší. Důležité je přizpůsobit se dítěti. V opačném případě se může zaseknout a odmítat všechno co mu předložíte.

A co dělat s malým vybíravým jedlíkem?

Až se dostanete do plné diety, tak vaším nejdůležitějším úkolem bude dohlédnout na to, aby dítě v žádném případě nepodvádělo. I  jedno sousto chleba dodá dostatek živin špatné střevní flóře, která pak dokáže přežít. GAPS není dieta, která by se dala dělat na 80 nebo 90%. Až se trávící systém dostatečně uzdraví (přibližně po roce), pak občasné podvádění nevyvede GAPS pacienta tolik z míry, ale ze začátku je nutné dodržovat dietu GAPS opravdu poctivě. Klidně nechte vaše dítě pár dní jen na vařených jablcích, pokud nic jiného nebude chtít. I to vyhladoví nezdravou střevní flóru a po pár dnech už bude tolerovat více potravin.

Aranžujte pokrmy, tak jak to má vaše dítě rádo a podávejte je ve správné teplotě.

GAPS děti jsou lehce přestimulováni jakýmikoliv okolními vjemy – hudbou, vůní, dotyky, atmosférou. Jestliže je něco z toho v nerovnáze, nebo pokud má dítě velký hlad nebo je příliš unavené, pak se hůře soustředí na jídlo. Snažte se tedy vypozorovat, co vašemu dítěti nejvíce vyhovuje a navnaďte správnou atmosféru.

Nabízejte odměny za snědené jídlo. Ze začátku nemusí vaše dítě tuto „hru“ chápat, ale jakmile se jí naučí, je velice efektivní. Pokud máte dítě s poruchou řeči, můžete jako odměnu zpočátku nabízet i jídlo, které není na GAPS povolené. U ostatních dětí se jako odměna doporučují GAPS dezerty, popř. jiné metody, např. hraní počítačové hry, nová hračka, kino apod. Na peníze se neohlížejte. Zdraví vašeho dítěte vám za to stojí a po nějaké době bude krmení mnohem jednodušší. Ze začátku je dobré začít se snadno splnitelným cílem – jedno sousto = např. 1 minuta pohádky. Postupně můžete množství jídla za odměnu zvyšovat. Pokud vaše dítě na tuto hru nepřistoupí, znamená to, že jste zvolili špatnou odměnu.

Zapojte je do plánování jídelníčku.

U některých dětí pomůže najet na plnou dietu vícekrát. Zkuste dávat 3 až 5 dní jen GAPS potraviny a pak se vrátit na předchozí fázi. Po pár dnech zkuste najet na GAPS znova a postupně období, kdy je na plné dietě, prodlužovat.

Vysvětlujte mu, proč se teď stravuje podle GAPS a jak mu to pomůže. Mluvte o tom klidně při každém jídle, můžete přitom používat dětskou řeč a výrazy a bavit se u toho.

Ukažte vašemu dítěti jak jste šťastní, když sní jídlo co mu připravíte a pochvalte ho. Potřebuje vědět, že udělalo něco dobrého.

Naplánujte si dopředu den, kdy s GAPS začnete. Plná dieta není až takové vybočení ze stereotypu a dá se zvládnout i v obyčejný den. Úvodní dietu doporučuji naplánovat na prázdniny. Dobře se také zvládá, když je dítě zrovna nemocné a nemusí chodit do školy.

Buďte trpělivý! Ačkoliv může dieta GAPS na první pohled někoho vyděsit, nebojte se toho. Již po prvním týdnu uvidíte pokroky a věřte mi, že stravování podle GAPS je i velmi chutné. Většina dětí si dokonce po krátké době oblíbí i jídla, která předtím nesnášela.

♦♦♦

Zdroje:
Dr. Natasha Campbell-McBrdie: Gut and Psychology Syndrome. Kapitola It’s Feeding Time! Oh, no!
Applied Behavior Analysis (ABA)
My Child Needs GAPS But Won’t Even Touch That Kind of Food! (how to get kids with sensory issues on the GAPS Diet)

Žaneta
Written by Žaneta
Specialistka na funkční, klinickou a holistickou výživu. Certifikovaná GAPS terapeutka.