Příprava na GAPS v 10 krocích

GAPS není dieta, na kterou se dá přejít ze dne na den. Je potřeba se na ní řádně připravit. O tom, jak na GAPS připravit váš organismus už psala Jana v článku Jak na to a co z toho, já bych chtěla psát o tom, co všechno je potřeba si obstarat do domácnosti a jaké zvyky si osvojit.

  1. V první řadě byste si měli pořídit knihu Gut and Psychology Syndrome od Dr. Natashy Campbell-McBride. Pro ty, kdo neumí anglicky, tak kniha vyšla také ve Slovenštině Syndróm travenia a psychológie
  2. Měli byste si koupit kvalitní vodní filtr.
  3. Zjistit, kde nakupovat kvalitní potraviny. Potřebovat budete nerafinovanou mořskou sůl (ideálně keltskou), kvalitní maso, čerstvou zeleninu a tuky. My většinu potravin nakupujeme na farmářských trzích v Praze na Kulaťáku nebo na Andělu. Přes zimu využíváme freshbedynky.cz. Některé potraviny, jako např. kysané zelí, sušené ovoce nebo kokosový olej, se dá sehnat v drogerii DM.
  4. Začít fermentovat zeleninu. Pokud s tím nemáte zkušenosti, přečtěte si článek Kyselé zelí a jiná fermentovaná zelenina.
  5. Nakoupit kvalitní probiotika a fermentovaný olej z tresčích jater.
  6. Vyměnit veškerou chemickou kosmetiku za přírodní. Konvenční kosmetika je plná toxinů, kterých se chceme na GAPS zbavit. Mě se osvědčilo obdarovat svou starou kosmetikou a čistícími přípravky příbuzné a kamarády. Přírodní kosmetiku nakupuji převážně v drogerii DM nebo u Karla Hádka a Nobilis Tilie. Určitě doporučuji pořídit si panenský kokosový olej, který můžete používat nejen na vaření, ale i na odličování, na intimní hygienu, na pleť a dokonce i na čištění zubů. Šampón mi nejvíce vyhovuje od značky Lavera, který na rozdíl od jiných přírodních šampónů hezky pění.
  7. Připravit se na detoxikační koupele. Potřebovat budete jablečný ocet, bikarbonát sodný, magnéziovou sůl, mořské řasy a samozřejmě vanu. 🙂 Pokud máte akorát sprchový kout, kupte si alespoň nějaký větší škopek, ve kterém si budete dělat lázeň na nohy.
  8. Pořídit si pomalý hrnec na vývary. Pokud máte malou kuchyň a dobrý elektrický sporák, kde se dá udržet alespoň 6 hodin minimální teplota, tak se to bez něj dá zvládnout. Jinak ale pomalý hrnec určitě doporučujeme. Také budete potřebovat kvalitní mixér, který vám naseká i ořechy, sušičku na ovoce, jogurtovač, odšťavňovač (lze nahradit mixerém a pasírováním) a uzavíratelné sklenice různých velikostí na fermentování a uchovávání potravin.
  9. Na cestování si pořiďte kvalitní termosku na vývary, kterou můžete brát všude s sebou. Hodit se budou také skleněné a nerezové misky na obědy.
  10. Opište si seznam doporučených a zákázaných potravin, který noste ze začátku všude s sebou.

Příprava na GAPS v 10 krocích

Žaneta
Written by Žaneta
Specialistka na holistickou a funkční výživu. Certifikovaná GAPS terapeutka.