Příprava na GAPS v 10 krocích

GAPS není dieta, na kterou se dá přejít ze dne na den. Je potřeba se na ní řádně připravit. O tom, jak na GAPS připravit váš organismus už psala Jana v článku Jak na to a co z toho, já bych chtěla psát o tom, co všechno je potřeba si obstarat do domácnosti a jaké zvyky si osvojit.

  1. V první řadě byste si měli pořídit knihu Gut and Psychology Syndrome od Dr. Natashy Campbell-McBride. Pro ty, kdo neumí anglicky, tak kniha vyšla také ve Slovenštině jako Syndróm travenia a psychológie
  2. Měli byste si koupit kvalitní vodní filtr. V případě, že máte kožní problémy, doporučuji si pořídit i sprchový filtr.
  3. Zjistěte si, kde nakupovat kvalitní potraviny. Potřebovat budete nerafinovanou mořskou sůl (ideálně keltskou), popř. růžovou himalájskou sůl, kvalitní maso, čerstvou zeleninu a tuky. My většinu potravin nakupujeme na farmářských trzích v Praze na Kulaťáku nebo na Andělu. Přes zimu využíváme freshbedynky.cz. Další doporučení najdete na stránce Doporučujeme.
  4. Začněte fermentovat zeleninu. Pokud s tím nemáte zkušenosti, přečtěte si článek Kyselé zelí a jiná fermentovaná zelenina. Recepty najdete také v naší kuchařce: Vaříme trochu jinak.
  5. Kupte si kvalitní probiotika (doporučujeme GutPro) a fermentovaný olej z tresčích jater (Blue Ice, Rosita).
  6. Vyměnte veškerou chemickou kosmetiku za přírodní. Konvenční kosmetika je plná toxinů, kterých se chceme na GAPS zbavit. Mě se osvědčilo obdarovat svou starou kosmetikou a čistícími přípravky příbuzné a kamarády. Tipy na přírodní kosmetiku a čistící prostředky naleznete na stránce Doporučujeme.
  7. Připravte se na detoxikační koupele. Potřebovat budete jablečný ocet, bikarbonát sodný, magnéziovou sůl, mořské řasy a samozřejmě vanu. 🙂 Pokud máte akorát sprchový kout, pořiďte si alespoň nějakou větší nádobu (né plastovou), ve kterém si budete dělat lázeň na nohy.
  8. Kupte si pomalý hrnec (doporučujeme značku CrockPot, ideálně s keramickou nádobou). Bude to váš užitečný pomocník, na který nedáte dopustit 😉 Také budete potřebovat kvalitní mixér, který vám naseká i ořechy, sušičku na ovoce, jogurtovač, odšťavňovač (lze nahradit mixerém a pasírováním) a uzavíratelné sklenice různých velikostí na fermentování a uchovávání potravin.
  9. Na cestování si pořiďte kvalitní termosku na vývary, kterou můžete brát všude s sebou. Hodit se budou také skleněné a nerezové misky na obědy.
  10. Opište si seznam doporučených a zákázaných potravin, který noste ze začátku všude s sebou.

Příprava na GAPS v 10 krocích

Žaneta
Written by Žaneta
Specialistka na funkční, klinickou a holistickou výživu. Certifikovaná GAPS terapeutka.