Dopis pro školky

Také vám vadí, že děti dostávají ve školce velké množství sladkostí?

Obrací se na nás rodiče, kteří jsou mnohdy až bezradní s přístupem zřizovatelů či vedením školek, a to v oblasti výživy. Nejvíce si rodiče stěžují na množství průmyslově zpracovaného cukru, ke kterému mají děti během dne ve školce přístup. Dokonce se stává, že pedagogický personál děti motivuje právě nějakou sladkostí. Jsou i případy, kdy děti ve školce slaví narozeniny a svátky a nejběžnějším dárkem od ostatních spolužáků, ale i od vedení školky, jsou opět sladkosti.
Na základě vašich komentářů a stížností jsme s týmem odborníků sepsali dopis, kde jsme se podepsali a můžete ho použít v komunikaci se zřizovateli školek anebo přímo s vedením.
Snad vám tento dokument napomůže k otevření vážné diskuze na téma “cukr a děti”.


Dopis

Vážená paní ředitelko, vážený pane řediteli,

píšeme Vám s prosbou o spolupráci. Jde o to nejcennější – o zdraví našich dětí. Rádi bychom s Vámi probrali jednu věc, kterou začíná řešit stále více rodičů po celém světě. Ve školkách se děti dostávají ke sladkostem (bonbóny, lízátka, žvýkačky) a předávají si je k narozeninám a svátkům, např. při počtu 25 dětí ve třídě – každý má svátek a narozeniny – je to 50 dní plných cukru. Na
konci školního roku se dokonce v některých školkách rozdávají dětem „přebytky“. Zvážili jsme jeden z těchto balíčků jedné nejmenované školky jednalo se o 250g sladkostí v papírovém sáčku.
Proč vlastně na toto upozorňujeme. Je spousta vědeckých důkazů, že přidaný, průmyslově zpracovaný cukr obsažený právě ve sladkostech, slazených a ovocných nápojích prostě škodí. A dětem zvlášť. Občasná sladkost určitě neznamená konec světa, ale proč by ji děti měly dostávat od učitelek a učitelů?

Posíláme Vám několik odkazů (viz níže), dle kterých můžete sami posoudit, jak jsme cukrem zamořeni. WHO (Světová zdravotnická organizace) doporučuje omezit konzumaci volných cukrů pod 5 % celkového energetického příjmu pro snížení rizika nadváhy a zubního kazu. AHA (Americká kardiologická asociace) doporučuje omezit příjem přidaných cukrů u dětí na méně než 25 g denně (pro děti do dvou let dokonce 0 g denně) pro snížení rizika srdečních onemocnění v pozdějším věku. EFSA (Evropský úřad pro bezpečnost potravin) na žádost několika států analyzuje škodlivost přidaného cukru v potravinách.

Proč tedy dávat dětem další cukr navíc tam, kde nejsou rodiče, aby to mohli uhlídat. Některým dětem přes prázdniny rapidně vymizí při zlepšení stravy (omezení cukru) např. ekzém, alergie, zlepší se lupénka a jiné vleklé chronické problémy, které s metabolismem cukru v těle velmi úzce souvisejí. Rádi bychom Vás poprosili o spolupráci a prosbu, zda byste před začátkem školního roku mohl/a učinit malé, ale přitom velmi zásadní změny. Např. při oslavách narozenin a svátků zavést pravidlo “bez sladkostí” (pouze s drobnými dárky jako jsou omalovánky, nálepky, ovoce, zelenina), podávat dětem k pití neochucený čaj, případně čistou vodu, bez šťáv, promluvit s učiteli a na třídních schůzkách i s rodiči a přidat se ke školkám moderním, které podporují zdravé stravování dětí. Tímto bychom Vás chtěli požádat o reakci na naše návrhy k dané problematice. V případě jakýchkoli dotazů či nejasností neváhejte kontaktovat MUDr. Barboru Kodetovou na emailu: barbora.kodetova@centrum.cz

Děkujeme za Váš čas.

Se srdečným pozdravem za tým odborníků a rodičů

MUDr. Hana Krejčí, Ph.D. – internistka a diabetoložka 3. interní kliniky 1. lékařské fakulty Univerzity
Karlovy a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze, spoluzakladatelka Globopol.cz, autorka webu
tehotenskacukrovka.cz, lékařka v Neslazeno.cz

MUDr. Barbora Kodetová – lékařka ve specializační přípravě na praktické lékařství pro dospělé
zaměřující se na výživu, preventivní medicínu a psychosomatiku

Mgr. Eva Hájková, MBA, MPH – specialistka v preventivní, funkční medicíně & výživě, autorka knihy
Hravě o živé stravě

Mgr. Jan Vyjídák, LL.M. MSc – advokát, poradce ve zdravotnictví, spoluzakladatel Globopol.cz a
ředitel Neslazeno.cz

MUDr. Soňa Hamousová​ – lékařka anestezioložka, autorka blogu Doktorka v ofsajdu

PharmDr. Margit Slimáková ​- zakladatelka a koordinátorka Globopolu, specialistka na zdravotní
prevenci a výživu

Jana Dell-Plotnárková ​- specialistka na výživu a zdravý životní styl. Všeobecná zdravotní sestra

MUDr. Tereza Brázdová​ – lékařka anestezioložka

MUDr. Klára Bilíková ​– gynekolog-porodník

MUDr. Jan Vojáček, CFMP ​– vedoucí lékař kliniky funkční medicíny

Ing. Hana Rydl, Dipl. NT ​- specialistka v oblasti výživy

Mgr. Jitka Švagrová​ – pedagog a konzultant pro stravování dětí

Doplňující odkazy:

http://www.mozaikapotravin.cz/2016/08/zdrave-deti-jsou-sladke-dost.html

Zprávy ze zahraničí:
Thomas (2017) http://www.stuff.co.nz/life-style/well-good/teach-me/88301316/the-decile-1-school-that-quit-sugar-and-improved-its-students-teeth
AUT (2016) https://www.auckland.ac.nz/en/about/news-events-and-notices/news/news-2016/10/no-sugary-drinks-logo.html
ABC (2015) http://www.abc.net.au/local/stories/2015/05/25/4241827.htm

Aktuální doporučení omezení konzumace cukru významných světových organizací:
Světová zdravotnická organizace (World Health Organization, ​WHO​) WHO důrazně doporučuje, aby dospělí a děti pro snížení rizika nadváhy a zubního kazu snížili denní příjem volných cukrů na méně než 10% svého celkového energetického příjmu. Další snížení na méně než 5% nebo zhruba 25 g​(6 čajových lžiček) denně by poskytlo další přínosy pro zdraví (WHO 2015). Volné cukry jsou cukry přidané do potravin výrobcem, kuchařem nebo spotřebitelem (tj. přidané cukry) a cukry přítomné v medu, sirupech, ovocných džusech a koncentrátech ovocných džusů. Doporučení WHO
se netýká cukrů v čerstvém ovoci a zelenině a cukrů přirozeně se vyskytujících v mléce, protože neexistují žádné důkazy nežádoucích účinků konzumace těchto cukrů.

WHO 2015: http://www.who.int/nutrition/publications/guidelines/sugars_intake/en/

Americká kardiologická asociace ​(A​ merican Hearth Association,​ AHA​) Výbor AHA pro dosažení a udržení zdravé hmotnosti a ke snížení kardiovaskulárního rizika při zachování
plnění základních výživových potřeb doporučuje snížit příjem přidaných cukrů na méně než 25 g ( 6 čajových lžiček, 418 KJ) denně pro průměrnou ženu a na méně než 36 g (9 čajových lžiček, 628 KJ) pro průměrného muže (AHA 2009). Silné důkazy podporují spojitost nadměrné konzumace přidaných cukrů se zvýšeným rizikem kardiovaskulárních onemocnění u dětí prostřednictvím zvýšeného příjmu energie, zvýšené adiposity a dyslipidémie. Výbor AHA doporučuje snížit příjem přidaných cukrů u dětí na méně než 25 g (6 čajových lžiček, 628 KJ) denně a dětem do 2 let přidané cukry nedávat (AHA 2017).

AHA 2009: http://circ.ahajournals.org/content/120/11/1011
AHA 2017: http://circ.ahajournals.org/content/early/2016/08/22/CIR.0000000000000439

Evropský úřad pro bezpečnost potravin​(European Food Safety Authority, ​EFSA​) EFSA začal škodlivost cukru vyhodnocovat a poskytne odborné stanovisko o denním příjmu přidaného cukru v potravinách do začátku roku 2020. Úřad plánuje stanovit vědecky podloženou hranici na příjem přidaných cukrů, která není spojená s negativními účinky na zdraví. Práce budou prováděny na žádost Dánska, Finska, Islandu, Norska a Švédska.

Tisková zpráva EFSA 23.3.2017: https://www.efsa.europa.eu/en/press/news/170323-0

 

Žaneta
Written by Žaneta
Specialistka na funkční, klinickou a holistickou výživu. Certifikovaná GAPS terapeutka.