Sem s tuky!

Zdravé tuky jsou spolu s domácími vývary a fermentovanou zeleninou základem GAPS. Tuky jsou nedílnou součástí mnoha tělesných funkcí a jsou naprosto nezbytné pro hojení střev a dalších částí těla. Pokud budete chtít držet GAPS, budete se muset zaměřit na co nejvyšší přísun zdravých tuků.

Mezi zdravé tuky se řadí tradiční tuky, které lidé konzumují po tisíce let: živočišné tuky, kokosový olej, palmový olej, avokádo, olivový olej, rybí tuk a ořechy. Nejlepšími jsou pak živočišné tuky jako je vepřové sádlo, lůj z hovězího a jehněčího masa, drůbeží tuk a máslo. Kokosový olej je také velice výživný a léčivý. Tyto tuky mají tendenci být při pokojové teplotě tuhé. Již několik let panuje mýtus, že tyto tuky jsou odpovědné za většinu našich moderních nemocí. Nicméně z mnoha vědeckých studií vyplývá, že za to mohou naopak rostlinné tekuté oleje – tzv. trans-tuky.

Jeden z důvodů proč vícenenasycené tuky způsobují tolik zdravotních problémů je,  že mají sklon k zoxidování nebo žluknutí. Žluklé oleje jsou charakterizovány volnými radikály, které napadají buněčné membrány a červené krvinky a způsobují poškození DNA, což může spustit mutace ve tkáních, cévách a pokožce. Poškození pokožky volnými radikály způsobuje vrásky a předčasné stárnutí pleti, poškození tkání a orgánů volnými radikály nastavuje fázi pro nádory a poškození cév volnými radikály iniciuje rozvoj plaku.* Tuky II.: Vyživující tradice

Nasycené tuky hrají důležitou roli v chemii těla. Posílují imunitní systém a podílí se na mezibuněčné komunikaci. Tím nás chrání před rakovinou. Pomáhají receptorům našich buněčných membrán správně fungovat (včetně receptorů pro inzulín) a tím nás chrání před cukrovkou. Plíce nemohou fungovat bez nasycených tuků. Což je důvod, proč děti konzumující máslo a plnotučné mléko, mají mnohem méně častěji astma, než děti, které konzumují mléko se sníženým obsahem tuku a margaríny. Nasycené tuky jsou rovněž zapojeny do funkce ledvin a produkce hormonů. Nasycené tuky jsou nezbytné pro nervový systém, bez nich by nemohl správně fungovat. Více než polovina tuků v mozku je nasycená. Nasycené tuky potlačují zánět. A v neposlední řadě nasycené tuky aktivují vitamíny A, D a K2, které jsou pro naše zdraví nezbytné.

Přesné množství tuků, které byste měli konzumovat nejde moc říct. Není žádné konkrétní množství, ale čím víc ho budete jíst tím líp. 🙂 Pokud budete jíst zároveň dostatek masa a zeleniny, tak se nemusíte bát, že byste to s tuky přehnali. Budete se dřív cítit plní.

Tuky vhodné pro vaření:

  • Máslo
  • Lůj z hovězího a jehněčího masa
  • Vepřové sádlo
  • Kuřecí, husí a kachní tuk
  • Kokosový a palmový olej

Tuky vhodné do salátů:

  • Extra panenský olivový olej
  • Sezamový a arašídový olej, získaný mechanickou extrakcí
  • Lněný olej, získaný mechanickou extrakcí (pouze v malém množství)

Tuky vhodné jako doplněk stravy:

  • Olej z tresčích jater (Vhodnější než klasický rybí olej, který neposkytuje v tucích rozpustné vitamíny. Může způsobit předávkování nenasycených mastných kyselin. Obvykle také pochází z chovných ryb).

Nevhodné tuky (mohou způsobit rakovinu, srdeční choroby, dysfunkce imunitního systému, sterilitu, poruchy učení, růstové problémy a osteoporózu):

  • Veškeré ztužené a částečně ztužené tuky
  • Průmyslově zpracované tekuté oleje (např. sojový, kukuřičný, řepkový, olej ze světlice barvířské a olej z bavlníkových semínek)
  • Tuky a oleje (zejména rostlinné) zahřívané na velmi vysokou teplotu, ať už při procesu zpracování nebo při pečení.

Na závěr několik tipů, jak zvýšit přísun tuků.

  • Před servírováním maso a zeleninu polévejte máslem nebo olivovým olejem
  • Zeleninu vařte s velkým množstím másla
  • Před servírováním přidávejte do polévek máslo nebo jiný tuk
  • Přidávejte do ovocných koktejlů kokosový olej
  • Dělejte si často Guacamole
  • Dělejte si zmrzlinu z kokosového mléka
  • Dělejte si zakysanou smetanu

Nemusíte mít strach, že po konzumaci tolika tuků přiberete. Jakub po třech měsících na GAPS zhubl dokonce 13kg! 😮

♦♦♦

Použité zdroje:
Know Your Fats Introduction: The Weston A. Price Foundation. 24. 2. 2009. Dostupné z: http://translate.google.com/translate?sl=auto&tl=cs&js=n&prev=_t&hl=en&ie=UTF-8&layout=2&eotf=1&u=http%3A%2F%2Fwww.westonaprice.org%2Fknow-your-fats%2Fknow-your-fats-introduction
GAPS for Beginners Series: Fats on GAPS. Whole Natural Life. 7. 2. 2012. Dostupné z: http://wholenaturallife.com/2012/02/07/gaps-for-beginners-series-fats/
Tuky II.: Vyživující tradice. 8. 1. 2012. Dostupné z: http://vyzivujicitradice.cz/2012/01/08/tuky-ii/

Žaneta
Written by Žaneta
Specialistka na funkční, klinickou a holistickou výživu. Certifikovaná GAPS terapeutka.